Selecteer een pagina

Recensie 100 x Onno Kleyn

Het nieuwste boek van Onno Kleyn heet ‘100 x Onno Kleyn, een bundel vol kookgeluk’ en heeft daarmee een toepasselijke titel. Het boek bevat 100 columns van Onno Kleyn die eerder gepubliceerd werden in de Volkskrant onder ‘de Volkskeuken’. Het boek zit inderdaad vol kookgeluk en ook het lezen ervan maakt gelukkig. De korte columns lezen heerlijk weg. Elke dag een paar is al leuk, maar eigenlijk vraagt het boek om in één ruk uitgelezen te worden. Zijn beeldende woorden doen het water in de mond lopen. Het smaakt letterlijk naar meer: ‘(…) met schalen worst en gegrilde groenten en heel veel rauwmelkse kaas en zelfgebakken taart.’

De onderwerpen zijn heel gevarieerd, van olijfolie tot pasta, van smeltende aubergines tot poffertjestent. Elke column eindigt met een recept. Ook zijn bloedhekel aan de winter en zijn liefde voor peulvruchten passeren vaak de revue. Alle columns zijn doorspekt met het eigen, kenmerkende taalgebruik van Kleyn. ‘Kloek’, ‘wufte kruiden’, ‘hotsebotsende bessen’.  Na het lezen van dit boek is je woordenrepertoire behoorlijk uitgebreid. Zijn columns zijn hierdoor vaak heel humoristisch: ‘Hooien. Schuiven. Vork in de rechterhand, mond richting bord en roeren maar. Dat is wat stamppot doet.’

Het boekje is bedoeld voor echte liefhebbers van eten en koken, want het barst van de achtergrond informatie. Alleen lijkt het alsof Kleyn zijn lezers een beetje onderschat: ‘Aan de slag daarom, met suiker en eieren. Dat is een briljant koppel, trouwens, heeft u daar weleens over nagedacht? Nee, nou, goed, het is uw vak ook niet.’ Ik denk dat zijn columns naast veel kookliefhebbers – die vaak ook veel kennis hebben over eten – juíst door veel mensen uit het vak gelezen worden. Zijn stukken zijn tenslotte erg inspirerend. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: kopen dat boekje. Het hoort thuis op het aanrecht voor tijdens het koken. Of op je nachtkastje. Maar het is ook een leuk cadeautje voor de feestdagen! In stijl van Onno sluit ik af: met een van zijn recepten.

Tagliatelle met rozemarijn-walnotensaus
Voorgerechtje voor 8
10 minuten

150 g gepelde walnoten
1 snee oud witbrood
50 g pijnboompitten
½ teentje knoflook
25 g Parmigiano Reggiano
1 eetlepel verse rozemarijnblaadjes
olijfolie
250 g tagliatelle of taglierini

Week het brood in water en knijp het daarna goed uit. Doe alle ingrediënten in een keukenmachine of blender en draai. Voeg genoeg olijfolie toe om het de juiste consistentie te geven. Kook de tagliatelle in goed gezouten water al dente. Bewaar wat kookvocht. Meng de uitgelekte pasta met de saus en gebruik kookwater om het smeuïg te houden.

Onno Kleyn. 100 x Onno Kleyn, een bundel vol kookgeluk.
Uitgeverij Nieuw Amsterdam, 2012. €14,95